Před několika týdny nám automobilka Kia ukázala několik fotografií s novou generací SUV Kia Sportage. Automobilka Kia prodala dle Svazu dovozců automobilů v prvním pololetí letošního roku 1020 vozů modelu Sportage. Novinka přinesla primárně kosmetické změny vzhledu. Na výběr mají zájemci nejen z dnes preferovaných zážehových motorů, ale i ze dvou vznětových motorů, kdy vždy u silnějších motorů je k dispozici manuální nebo automatická převodovka.
V rámci testu byl redakci zapůjčen vůz Kia Sportage s nejsilnějším motorem 1.6 T-GDI a pakety GT Line a TECH. Zmíněná kombinace přináší tu nejvyšší výbavu, která lze u tohoto vozu dokoupit. S vozem jsme měli možnost najezdit více než 500 km po dálnicích, běžných silnicích, městech, ale i kousek mimo zpevněnou vozovku.
Interiér
Při usednutí do interiéru vozu zaujme posádku velké množství prostoru jak do šířky, tak do výšky. Přístrojová deska je obložena měkčeným plastem, nepůsobí tak nijak lacině. Velkou nevýhodou může být pro řidiče roh středového tunelu a přístrojové desky, který při delší jízdě značně tlačil do pravého kolena, a bylo potřeba často měnit polohu nohy. Někteří mohou být také zmateni z množství ovládacích prvků kolem sebe, na které je ale potřeba si zvyknout. Při dlouhodobějším používání si řidič na rozmístění tlačítek zvykne a pak již sahá po paměti. Na sportovním volantu jsou klasicky umístěna tlačítka a páčky ovládání rádia, handsfree, tempomatu a palubního počítače. O kvalitní zvuk se stará osm reproduktorů značky JBL, posílených externím zesilovačem. Repro soustava dosahuje celkového výkonu 320 W. Zvláštní nám přišel otvor na odkládání lahví, který byl příliš velký na půl litrové lahve a plechovky, ale objektiv při fotografování držel spolehlivě. Sedačky jsou v uvedené výbavě kožené, což při příchodu do rozpáleného auta nebylo moc příjemné. Větrání umístěné v sedačce ale po chvíli problém vyřešilo.
Praktičnost
Pro uložení zavazadel je k dispozici 491 litrů a po složení sedadel až 1480 litrů prostoru. Na všech sedadlech je velké množství místa a i vyšší postava nebude mít na zadních sedadlech problém. Navíc testovaná verze měla možnost nastavení sklonu opěradel i na zadních sedačkách. Otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru probíhá automaticky po zmáčknutí tlačítka. Příjemnou teplotu uvnitř vozidla zajišťuje duální automatická klimatizace, jež pouští vzduch i přes zadní výdechy k cestujícím na zadních sedadlech. Zajíždění do řady usnadňuje Inteligentní parkovací asistent. Ten k podélnému parkování nepotřebuje tolik místa jako starší verze v jiných vozech. Velkou výhodou je světlá výška vozu, která dosahuje hodnoty 172 mm v nejnižším místě, a umožňuje projet i náročnější terén
Konektivita
Kromě standardního rádia je k dispozici přehrávání hudby přes USB konektor, AUX nebo bluetooth. Vše je ovládáno přes 8´´ dotykový displej. Vyšší stupně výbavy navíc disponují systémem Android Auto, případně Apple Carplay. Kromě parkovacích senzorů vpředu a vzadu je vozidlo vybaveno také zadní parkovací kamerou. Pro majitele novějších chytrých mobilních telefonů Sportage nabízí také bezdrátovou nabíječku, se kterou bude vždy dostatek energie.
Pohonná jednotka
Testovaný vůz poháněl nejsilnější zážehový a turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu 1.6 litru nesoucí označení T-GDi. Výkon 130 kW (177 k), který je dostupný při 5500 otáčkách za minutu, je přenášen přes sedmistupňovou automatickou převodovku primárně na přední nápravu, ke které se v náročných podmínkách automaticky připojuje zadní náprava. Kia Sportage s uvedenou specifikací dokáže sprintovat maximálně 201 km/h. Papírově si motor řekne o 7,5 l na 100 ujetých kilometrů v kombinovaném provozu. Během našeho testu jsme se dostali na spotřebu 8,2 l/100km. Při ekonomičtější jízdě a vypnuté klimatizaci, by mohla být spotřeba ještě nižší, tudíž výrobcem udávaná spotřeba není příliš přemrštěná. V dnešní době je u testovaného modelu obrovskou výhodou absence systému Stop-Start, který je u automobilů hlavním tématem společně s tzv. downsizingem (snižování objemu motorů).
Jízda
Pohonná jednotka byla pružná a rychle reagovala na sešlápnutí plynu. Výkon je pro takové auto dostatečný, nečekejte od něj závody ve zrychlení a maximální rychlosti, je uzpůsoben hlavně pro klidnější jízdu a pohyb v terénu. To ale neznamená, že nedokáže zabrat, například při předjíždění. Systém pohonu 4×4 pomůže hlavně v těžším terénu, na silnicích ho prakticky nevyužijete. Připojuje se zcela automaticky, ale pokud by to nestačilo, máte možnost na středovém panelu uzamknout středový diferenciál. Bohužel převodovce chvíli trvalo, než stačila při sešlápnutí zareagovat. Při řazení na vyšší stupeň vůz nijak zvlášť necukal.
Shrnutí
Jak již bylo uvedeno, vozidlo disponovalo tím nejlepším, co lze do automobilu dle katalogu objednat. Samozřejmostí jsou automatické bi-xenonové světlomety s ostřikovači, automatické stěrače, mlhové i zadní světlomety s LED technologií nebo všemožné bezpečnostní prvky, které řidiči pomáhají v případě chyby nebo selhání. Příjemně překvapila možná výbava vozu, chod motoru a odhlučnění. Trochu méně příjemný byl roh středového tunelu a přístrojové desky, který po delší jízdě značně tlačil do kolena. Nepraktický byl i větší otvor pro odložení nápoje, který není uzpůsoben pro běžné rozměry malých nápojů.
Název vozu | Kia Sportage 1.6 T-GDI 4×4 7DCT automat |
Místo výroby | Teplička nad Váhom |
Karoserie | 5-místné SUV se samonostnou karoserií |
Pohon | 4×4 |
Motor | zážehový čtyřválec 1,6 l s přeplňováním turbodmychadlem |
Výkon kW (koní) | 130 (177) |
Max. točivý moment (Nm / ot. za min) | 265 / 1500 – 4500 |
Palivo | Benzín |
Převodovka | 7-stupňová samočinná |
Délka (mm) | 4480 |
Rozvor náprav (mm) | 2670 |
Průměr otáčení (m) | 10,6 |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 491/1480 |
Provozní (minimální – maximální)/ celková hmotnost (kg) | 1609 – 1779/2170 |
Maximální rychlost (km/h) | 201 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 9,1 |
Komb. spotřeba dle normy EC 2015/45W (l / 100 km) | 7,5 |
Základní akční cena vč. DPH (Kč) | 484 980 |
Záruka | 7 let/150 000 km |